گروه شهری: 24 بهمن 44واگن جدید مترو وارد ناوگان می‌شود که تعدادی از این واگن‌ها وارد خط تهران- کرج شده و تعدادی نیز وارد خطوط داخلی خواهند شد.

متروی تهران

هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان این مطلب اظهار کرد: 28 واگن یک طبقه معادل چهار رام قطار و 16واگن دو طبقه معادل دو رام قطار فردا وارد ناوگان می‌شوند که امید است با ورود این واگن‌ها بتوانیم خدمات‌رسانی بهتری در روزهای پایانی سال به شهروندان داشته باشیم.

وی افزود: واگن‌های یک طبقه با اولویت خط چهار وارد ناوگان می‌شوند اما در خطوط داخلی دیگر نیز به کارگیری خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش میزان سفرها و مسافران مترو در اسفند‌ماه به‌ویژه در روزهای پایانی سال امیدواریم با ورود این واگن‌ها بتوانیم خدمات‌رسانی بهتر و مناسب تری به شهروندان داشته باشیم.

در ابتدای شکل‌گیری قطار شهری پایتخت در سال 77، تنها 60واگن در شبکه مترو تهران وجود داشت و این رقم در سال 79به 277واگن رسید.

تعداد واگن‌های مترو اما پس از این تغییر، چهار سال ثابت باقی ماند. در سال 83با روی کار آمدن احمدی‌نژاد تعداد واگن‌ها 10عدد رشد کرد و تا رفتن وی از شهرداری تهران، تعداد واگن‌ها کمتر از 100واگن افزایش یافت. اما با روی کار آمدن محمدباقر قالیباف، روند سرعت دهی در تعداد واگن‌های مترو سیری تصاعدی به‌ دست آورد. به‌طوری که ظرف یک سال تعداد واگن‌های مترو از 376به 525عدد رسید و رکورد زمان مدیریت احمدی‌نژاد، در سال نخست حضور قالیباف شکسته شد.

روند توسعه واگن‌های مترو اما به این نقطه ختم نشد. در سال 86، تعداد 98واگن دیگر به مترو افزوده شد و در سال بعد این رقم به 655 رسید.

در سال 88، 663 واگن در متروی تهران، کار جا‌به‌جایی مسافران را بر‌عهده گرفتند و تا سال 89این عدد به 747واگن افزایش یافت. در سال 90 نیز 189 واگن دیگر به ناوگان قطار شهری تهران افزوده شد. در سال‌جاری تعداد واگن‌های مورد بهره‌برداری قرار گرفته، از مرز هزار واگن عبور کرد و به رقم خیره‌کننده 1031 رسید.

دولت از ابتدای سال‌جاری ریالی از سهم دو میلیارد دلاری بودجه عمرانی مترو تهران را نپرداخته است و در تصمیمی شگفت، حمل‌ونقل عمومی را در ذیل کالاهای لوکس قرار داده است تا هرگونه تخصیص ارز مرجع به آن را محدود کند. دولت درخصوص پرداخت یارانه بلیت مترو نیز، به‌رغم گذشت 10‌ماه از سال، هنوز سهم 127میلیارد تومانی شهروندان را پرداخت نکرده است. کل سهم یارانه مترو اهالی تهران 140میلیارد تومان است که دولت دو‌ماه پیش 10درصد آن را به‌حساب شهرداری واریز کرد و از پرداخت 90درصد شانه خالی کرده است.

44 واگن افزوده شده مترو که از امروز به ناوگان حمل‌ونقل زیرزمینی تهران ملحق می‌شوند، از مجموع 177واگنی هستند که امسال از گمرک خارج شده است. پیش از این 90واگن وارد چرخه خدمات رسانی شده بود و امروز نیز 44واگن دیگر عملا وارد ناوگان می‌شود، همچنین مسئولان در تلاشند که باقی واگن‌ها را نیز تا پایان سال مورد آماده‌سازی‌ قرار داده و وارد خطوط کنند.

عبور مترو از برج میلاد

هابیل درویش همچنین اعلام کرد که درصورت تأمین اعتبار، 10کیلومتر از خط شش مترو با 10ایستگاه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و تاکنون حدود شش کیلومتر از تونل این خط ساخته شده است. وی با اعلام اینکه هم‌اکنون 150کیلومتر خط مترو در دست ساخت است، اظهار کرد: از این میزان 100کیلومتر در داخل شهر تهران و در قالب خطوط سه‌، شش و هفت در دست ساخت است.

وی همچنین، به فعال بودن کارگاه‌های خط هفت مترو اشاره کرد و با بیان اینکه 11کیلومتر از این خط با 11ایستگاه در دست ساخت است، افزود: در این خط با فعالیت دو دستگاه حفار اتوماتیک (TBM)، بخش قابل‌توجهی از حفاری به اتمام رسیده و TBM از بوستان گفتگو عبور کرده و به سمت میدان صنعت در حرکت است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه خط هفت در مسیر خود از برج میلاد هم عبور می‌کند، تأکید کرد: در سال آینده، 11کیلومتر از این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به خط سه به‌عنوان بلندترین خط متروی تهران به طول 35کیلومتر، اظهار کرد: این خط از پایانه آزادگان در ابتدای جاده ساوه آغاز می‌شود و پس از عبور از ایستگاه‌های نعمت‌آباد، قلعه مرغی، جوادیه، راه‌آهن، مولوی، امیراکرم، میدان ولیعصر، مصلی، بزرگراه صیاد شیرازی، در نهایت به میدان قائم واقع در شمال‌شرقی تهران می‌رسد. علاوه بر هفت کیلومتر از این خط که به بهره‌برداری رسیده است، 12کیلومتر دیگر از بخش جنوبی این خط در دست ساخت است و اردیبهشت 92بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 201056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز